En fantastisk redningsbåtDen nye redningsbåten ved utløpet til Nidelva i Trondheim. – En fantastisk båt, synes skipsfører Thomas Knutsen

En fantastisk redningsbåt

En superrask redningsbåt med topp moderne utstyr. Slik er den nye åpne redningsbåten til Trøndelag brann- og redningstjeneste IKS i Trondheim. – En fantastisk båt, sier skipsfører og brannkonstabel Thomas Knutsen.

Vi møter ham på kaia ved Sentrum Brannstasjon på Nyhavna i Trondheim. Der ligger båten klar for utrykning. Vi blir med på en testtur.
Når han kommer et stykke ut på Nidelva, i retning fjorden, gir han litt gass, og båten flyr på bølgene. Han står over stolen når han fører båten. Stolene på båten har gassdempere. Ergonomisk riktig.
Rattet er justert, slik at det gir minst mulig belastning for føreren. Og hendlene er satt i perfekt posisjon.

Storm og stille

Den nye båten har luftdempede seter, oversiktlig konsoll med store skjermer og svært mye teknisk utstyr, raske motorer og knallsterke lys

Nidelva og sjøen ligger stille i dag. Men båten tåler alt slags vær.
– Når det blir uvær, og alle andre er på land, skal vi ut på redningsoppdrag. Uten de komfortable stolene, og uten justering av rattet og hendlene, ville man blitt raskt sliten. Denne båten er kjempebehagelig, sier han.
Ute på Nidelva slår en bølge fra den store redningsbåten mot oss, så vi får en lett dusj med sjøvann i ansiktet. Ikke noe problem. Thomas Knutsen er en erfaren skipsfører.
Denne redningsbåten har så kraftige motorer, at toppfarten er over 40 knop. Hver motor yter 296 hestekrefter. I stedet for propeller har båten to vannjeter. Med vannjet kan man føre båten på svært grunt vann, og med vannjet blir båten ekstrem manøvrerbar.
Båten kommer med andre ord fram mange steder som kan bli avgjørende for å redde liv, slukke brann eller hindre forurensning.
Knutsen senker farten, og båten står nesten stille. Han skyver litt på hendlene, og plutselig har han snudd båten «på femøringen». Han manøvrerer båten også lett sidelengs.

Over to millioner

Han fortøyer redningsbåten inn til kaia nedenfor den nye Sentrum Brannstasjon som ligger på Nyhavna i Trondheim.
– Vi fikk den nye båten i november i fjor, og den kostet i overkant av to millioner kroner.
Båten har vært på mange oppdrag allerede, alt fra livredning til stand-by. Båten brukes til oppdrag for liv, helse og miljø. Livredning og helse er viktigst. Vi rykker ut ved akutt fare for liv og helse i kanalen, Nidelva eller i sjøen.

Gjennomtenkt

Hver enkelt detalj som båten er utstyrt med, er tenkt grundig i gjennom på forhånd for å kunne utføre redning raskest mulig.
– Ergonomi og lys har vært to av mine fanesaker ved anskaffelse av båten, sier han.
Båten har helt fantastiske lys som kommer til å lette vårt arbeid, når vi skal søke etter savnede personer, fartøy eller objekter.
Båten kan lyssette svært godt 360 grader over vann, i tillegg til at den har sterke lys under vann, spesielt til hjelp for dykkerne:
    •    To kraftige undervannslys (9.000 lumen på hvert lys)
    •    To bauglys (8.000 lumen på hvert lys)
    •    To søkelyskastere (5.000 lumen på hvert lys)
    •    To lysbøyler med LED-lys (15.000 lumen på hver bøyle)
Foran seg på konsollen i båten har han to store 12 tommers multifunksjonskjermer som gir ham full oversikt over alt topp moderne teknisk utstyr som finnes på båten. Båten har alt moderne navigasjonsutstyr som radar, ekkolodd og sonar. Den har også god radiokommunikasjon med VHF maritim radio, nødnettet og automatisk identifikasjonssystem for sjøtrafikk. 

– Vi har fått en rask båt som kan rykke ut i alt slags vær, sier Thomas Knutsen, skipsfører og brannkonstabel, Frode Johnsen, brannmester, dykker og maskinpasser og Odd Arild Øien, skipper og brannmester.

Kamera

Båter er utstyrt med varmesøkende kamera til søk etter personer, fartøy og objekter. I dekket i båten er det varmematter slik at den er isfri året rundt. Mannskapene unngår med andre ord å skli i båten.
Den nye brannbåten var ute på 20 oppdrag de to første månedene, og den brukes daglig i øvelser.
Mannskap og dykkere har stått klare i elva i potensielle livstruende hendelser. Slike hendelser skjer med jevne mellomrom i Nidelva. I slike tilfeller rykker båten ut og står i stand-by om det blir nødvendig med hjelp.
Forurensningsoppdrag er det også blitt de to første månedene. En dag var den nye båten ute og la absorberende oljelenser rundt et stort område med dieselforurensning på sjøen.
En annen dag var den nye redningsbåten ute og trakk med seg Hurtigbåten! Det gikk bra med hjelp av de fantastisk sterke motorene, med to tonns slepekraft.

Over all forventning

Den nye redningsbåten er bemannet med fem mann ved utrykning dersom de rykker ut for å redde liv. De fem er en skipsfører, et mannskap og tre dykkere.
– Hittil har den nye båten levert over all forventning. Vår utrykningstid er blitt mye kortere. Vi har bedre kapasitet. Og vi arbeider raskere og bedre enn tidligere, med alt det topp moderne tekniske utstyret på båten. Vi har fått en fantastisk båt som kommer til å tjene byens befolkning i mange år framover, sier skipsfører Thomas Knutsen ved Sentrum brannstasjon. Det handler om å redde liv, hjelpe båter i havsnød, være med og slukke brann og rykke ut til akutt forurensning.

150 oppdrag i fjor

Trøndelag brann- og redningstjeneste IKS har to redningsbåter ved Sentrum brannstasjon. Redningsbåtene hadde 150 oppdrag i 2016.
Den store båten ble kjøpt for å sikre bryggerekka i Trondheim. Den store båten er 15 meter lang, veier 27 tonn og har kapasitet til å pumpe 10.000 liter vann i minuttet. Den nye redningsbåten kan rykke ut og bringe brannmannskaper raskt til brannstedet. Den kan også ta med pumpe og slanger for brannredning.

 

Publisert: 09-05-2017

COMMENTS