Demodager med Rescuerunner

Demodager med Rescuerunner

Etter en kjøretur på litt over to timer ender jeg opp på brygga i Tuvesvik i Orust kommune i Sverige. Nede på brygga står en gjeng med brannfolk fra Norge og eier av firmaet Hode over vann, Lars Fossum og venter. Vi skal ut på den idylliske øya Käringön sammen med selskapet Safe at sea med Linda Ahl i spissen, som har arrangert demodager av redningsfartøyet Rescuerunner for norske brannfolk. Her holder den svenske Sjöräddningen jevnlig kurs i hvordan man bruker Rescuerunner.

For redningsfartøy er i prinsippet den riktige betegnelsen på Rescuerunner, selv om den ser ut og oppfører seg som en vannscooter. Men bruksområdet, robustheten og allsidigheten til Rescuerunner gjør den til så mye mer.

Rescuerunner er designet og blir produsert av det svenske selskapet Safe at sea som ble etablert i 2006. De er basert i Gøteborg, har 10 ansatte og leverer per i dag rundt 30-35 fartøy i året. De har forhandlere i land over hele verden og deriblant Hode over vann som er forhandler i Norge.

Et redningsverktøy
Vel fremme på Käringön går ettermiddagen og kvelden til innføring i fartøyets kapasiteter og tekniske spesifikasjoner. Instruktøren, Anders Bagge kan fortelle at fartøyet har et spesialbygget skrog av polyetylenplast, samme plasten som man finner i havkajakker av plast og Pioner-båter, som også mange brannvesen bruker. Fordelen med polyetylen er at det tåler nesten alt. Rescuerunner kan derfor til og med kjøres opp på et skjær, eller bli slengt inntil svaberg og stein. Skulle skroget bli skadet er det lett å reparere, noe vi også fikk demonstrert. Blir skaden stor, bytter man ut skrogmodulen. Skroget har dessuten seks vanntette skott.

Roy Kvamme fra Øvre Romerike brann og redning utforsker Rescuerunners muligheter

Rescuerunneren har en Yamaha 4-takts motor på 110 hk. Tørrvekten ligger på 375 kg og drivstofftanken er på 70 liter. Rekkevidden er 100 nautiske mil. Toppfarten ligger på 38 knop. Lars presiserer dog at dette ikke er et fartøy for fart og moro på sjøen, det er et arbeidsverktøy for redningspersonell. Et verktøy til personredning, søk, dra lenser og slepe. Den egner seg dessuten utrolig godt i elver.

Praktiske øvelser
Dag to er kommet og på agendaen står flere praktiske øvelser. Vi starter med litt kjøring gjennom en hinderbane og vi oppdager fort at fartøyet er utrolig smidig når man lærer seg teknikken.

Etter vi har fått litt dreisen på kjøringen er det personredning som står for tur. Lars kaster seg ut i vannet. Han skal reddes. Det så lekende lett ut når det ble demonstrert. Og det viser seg raskt at det ikke er så vanskelig heller. Jeg bruker venstre hånd, tar tak i hånda til Lars, gir gass med scooteren, samtidig som det svinges lett til høyre. Med denne manøveren er Lars raskt om bord på Rescuerunneren.

Etterpå viser instruktør Anders at en unnsetning på land skjer like enkelt. Han gir rett og slett gass helt til det robuste skroget står halvveis opp på svaberg. En etter en gjør vi alle samme manøver, uten problemer.

Resten av dagen går med til å utforske fartøyets kapasiteter. Og vi prøver oss blant annet på sleping av båter, simulerer utlegging av oljelenser, manøvrering på grunt farvann og mellom klipper og svaberg. Fartøyet består alle tester med glans og jeg er ganske imponert over hvor allsidig, robust og lettkjørt den er.

Foreløpig er det ingen brannvesen i Norge som har Rescuerunner, men flere vurderer eller har sagt at de vil gå til anskaffelse. Safe at sea og Hode over vann har dog levert mange fartøy til Redningsselskapet og Røde Kors. Jeg er ganske sikker på at dette vil være et kjempeverktøy også for oss i brannvesenet, med tanke på IUA-aksjoner og redningsoppdrag både i hav, innsjø og elv. Linda fra Safe at sea forteller at de nå er i gang med å utvikle en liten brannpumpe til fartøyet, noe som vil utvide bruksområdet ytterligere.

For mer informasjon angående Rescuerunner kontakt Hode over vann ved Lars Fossum på post@hodeovervann.no

 

COMMENTS