Tung teknisk kompetanse etter britisk trikkeulykke

Klokka 06.11 den 9. november kjørte en trikk av sporet i høy hastighet og veltet i Croydon i Sør-London. Med over 60 passasjerer ombord, sto London Fire Brigade med ett overfor en meget krevende oppgave.

 •    Det var en krevende situasjon av mange grunner. Det var mørkt og det regnet kraftig. Trikken hadde veltet i en skåning, omlag 90 meter fra veien, så vi måtte ta oss fram i mørket, med dårlig sikt, sier innsatsleder Peter Rickard, som selv ankom åstedet kort tid etter at ulykken hadde inntruffet.
 
British Transport Police og ambulansetjenesten var også snart på plass, men Rickard innså at de ville trenge forsterkninger fra USAR.

    •    Vi har tilgang til fem tekniske redningsmoduler som alle inneholder forskjellig type utstyr.  Vi endte opp med å bruke utstyr fra alle de fem modulene. Vi trengte blant annet bjelker for å støtte opp trikken, utstyr for tunge løft, søkekameraer, Paratech-støtter, blokksager, spredere og sakser. Ved hjelp av løfteputer klarte vi faktisk å heve trikken nesten 50 cm opp fra bakken, forklarer han.

Med iver i stemmen beskriver Rickard en spesialdesignet vogn som de fikk god nytte av:

    •    Det er en vogn som kan brukes på skinner og som ser ut som en oppfinnelse fra en Bond-film. Utgangspunktet er en metallplattform med en liten motor. Du plasserer den på skinnene og bygger den der og da, og så kan du bruke den til å frakte mannskap og utstyr. Den var til god hjelp!

Sikkerhet, verdighet og respekt

Det var søke- og redningsarbeidet som var førsteprioritet til Rickard og hans team:
    •    De søkekameraene vi brukte, fungerte veldig bra, og var til god hjelp i arbeidet med å finne ut hvor mange passasjerer som var skadet eller forulykket, og ikke minst for å kunne forsikre oss om at vi ikke hadde oversett noen.
Det skulle vise seg at det var et femtitalls lettere skadede passasjerer ombord, i tillegg til fem passasjerer med mer alvorlige skader som satt fastklemt. Dessverre var også sju mennesker omkommet.
    •    Det er viktig for meg å påpeke at selv om brannfolkene ankom et skadested, der det var store tekniske utfordringer og en rekke skadede, jobbet alle svært effektivt. USAR-folkene jobbet i tett samabeid med brannmannskapene. Vi jobbet også side om side med Disaster Victim Identification, Transport for London og Tramline Network. I tillegg rykket London Underground Emergencys team ut. De har lang erfaring og detaljert kunnskap som vi dro nytte av da vi skulle ta oss av de omkomne. Vi jobbet ikke alene; det var lagarbeid fra begynnelse til slutt, sier innsatslederen.
Redningsmannskapet klarte å få de passasjerene som var lettere skadet i sikkerhet på kort tid. Innen bare en time klarte de dessuten å redde de passasjerene som satt fastklemt.
    •    Vi tok i bruk vårt vanlige redningsutstyr for å befri de fem passasjerene som satt fast, blant annet spredere, sakser, sager og kompressorer, forklarer Rickard.
Da alle de skadede var blitt fraktet i sikkerhet, begynte arbeidet med å få ut de omkomne.
    •    Det er trist at sju mennesker måtte bøte med livet, og det var viktig for oss at vi kunne få de omkomne ut med respekt og uten at de mistet sin verdighet, sier Rickard alvorlig.
 

Blålystjenestenes bibel

Operasjonen skulle komme til å involvere intet mindre enn 17 USAR-folk og 80 brannfolk.
    •    Jeg har jobbet i brannvesenet i 15 år og har aldri vært borte i noe liknende, og jeg er veldig stolt over det vi klarte å utrette på de 12 og en halv timene vi var på skadestedet. Om dette hadde vært en øvelse, hadde den ikke kunnet gått bedre, sier Rickard.
Den erfarne brannmannen følte også at han var godt forberedt før han gikk inn i rollen som innsatsleder den skjebnesvangre novembermorgenen:
    •    Her til lands har vi noe som kalles London Emergency Safety Liaison Panel. De har utviklet en manual som er som en bibel; den gir alle involverte parter en klar forståelse for hvilke ansvarsområder de dekker under en stor hendelse som dette. Jeg visste hvilke ansvarsoppgaver jeg måtte dekke. Etter at de siste skadede var blitt tatt hånd om, visste jeg også at tiden var inne for å trekke oss tilbake og overlate ledelsen til politiet, slik at de kunne starte etterforskningen, sier han.

FAKTA:

USAR star for Urban Search and Rescue Team og tilsvarer det norske NORSAR. USAR-personell er på øvelser 55 prosent av arbeidstiden.                               
Åtte brannbiler og fem USAR-moduler ankom ulykkesstededet i Croydon. Hver av modulene består av forskjellig type utstyr. Det utstyret som ble brukt under redningsoperasjonen, var:
Modul 1: Lyskastere, blokksager, Paratech-støtter                        
Modul 2: En rekke lavtrykks-løfteputer til tunge løft                   
Modul 3: Bryteredskaper                               
Modul 4:                                        
Modul 5: Bjelker

London Emergency Safety Liaison Panel har utviklet en manual for større hendelser: http://www.london-fire.gov.uk/Documents/major_incident_procedure_manual_8th.pdf
 

Publisert: 01-02-2017

COMMENTS