Endelig ny brannstasjon

Endelig ny brannstasjon

De fleste forbinder antakelig Indre Troms, Målselv kommune og Bardufoss med stikkord som førstegangstjeneste, laksefiske, Istind, flott natur, midnattsol, nordlys, E6 og mygg.

Undertegnede bodde 24 år på Bardufoss og startet karrieren innen brann og redning der i 1998, allerede da i noen falleferdige lokaler. Daværende brannsjef sa at brakkeriggen som ble påmontert eksisterende brannstasjon kun skulle være midlertidig i ett par år, men de var fortsatt i bruk da jeg var på besøk i begynnelsen av juni 2017! Så jeg gratulerer mannskapene med en velfortjent ny og flott brannstasjon.

Etterlengtet brannstasjon

Stig Mikkelsen er sjef for brann-, redning- og plasstjenesten på Bardufoss. Han viser undertegnede smilende rundt i den snart innflyttingsklare brannstasjonen. Den nye brannstasjonen til 150 millioner kroner ligger strategisk plassert rett ved siden av rullebanen på Bardufoss flyplass og huser brann-, redning- og plasstjenesteavdelingen.

Den gamle brannstasjonen ble bygget en gang på 50-tallet og har absolutt ikke hengt med i tiden. Det var ikke mulig å oppgradere bygget til de nye og større brannbilene. Den var opprinnelig bygd for mindre biler, færre mannskaper på vakt og det fantes heller ikke ordentlige sanitæranlegg, lite garderober var det og ingen skitten/ rene soner.

Allerede i 1994 ble det laget tegninger og planer for ny brannstasjon. Den siste prosessen frem mot nytt bygg startet opp i 2008. I 2012 var infrastrukturen i bakken ferdig, hvorpå det rundt brannstasjonen er laget en oppstillingsplass på 7500 kvadratmeter. Selve brannstasjonen på 2300 kvadratmeter tok 20 måneder å bygge og ble tatt i bruk 26. juni i år. Det skulle altså gå 23 år før et nytt og moderne bygg stod klart.

Smarte løsninger

Mikkelsen kan fortelle at de har forsøkt å tenke for fremtiden og sett på mange ulike brannstasjoner og utallige løsninger. Mange ideer er hentet fra brannstasjonen på Ørlandet og etter godt samarbeid med arkitekten Lars Krane i Borealis Arkitekter Tromsø står de nå med dagens praktbygg.

– Brukerne har blitt hørt gjennom hele prosessen og det har vært et fantastisk samarbeid med Forsvarsbygg – både om utvikling og i prosjektledelsen, sier Stig.

Bygget virker gjennomtenkt og med flere smarte løsninger. Undertegnede falt spesielt for løsningen med sentralstøvsuger på vegg ved hver av brannbilene samt flerbruksrommet hvor man både kan spille innebandy, holde undervisning/foredrag og dekke på til større møter.

Brannstasjonen

Dette praktbygget av en brannstasjon inneholder gode og tilfredsstillende løsninger hele veien, hvorpå alt er etter dagens standarder. Her er det en administrasjonsdel med kontorer, egen soveavdeling (enmannsrom med toalett og dusj), ett flott oppholdsrom i umiddelbar nærhet til

Brannstasjonen har også fått en utvendig klatrevegg

vognhall på grunn av tidskrav ved en crashalarm, stort moderne kjøkken med alle fasiliteter, spiserom, luftig og velutstyrt treningsrom og egen sambandsvakt. Utvendig har mannskapene sågar fått egen klatrevegg.

Vognhall har plass til fire store brannbiler/ vannvogner. I bakkant av vognhallen ligger mekanisk verksted og røykdykkerverksted for vedlikehold og fylling av flasker. Ved siden av selve vognhallen ligger to vaskehaller med tine- og tørkekapasitet for blant annet lufthavnmateriell som feiemaskiner, fresere og hjullastere. Skittensonen er i vaskehallen hvor det også er ett eget grov-vaskerom for røykdykkermeiser og bekledning.

– Skitten/ forurenset sone er en løsning som er kommet med tanke på å redusere kreftfaren. God ventilasjon og riktig trykksetting av soner i bygget bidrar til redusert risiko for kreft. Men gode løsninger nytter ikke uten gode og motiverte holdninger for å redusere kreftfaren. Prosedyrer må følges og gjennomføres, sier Stig Mikkelsen.

Bygget ble grundig testet før de flyttet inn. Alle viktige funksjoner ble testet i forkant. Etter innflytting var entreprenøren og alle de byggfaglige instanser inne i bygget slik at tilpasninger, forbedringer og det som var igjen av installasjoner ble fullført.

Etter litt over en måneds drift er ledelsen og mannskapene fornøyde, selv om ikke alt er riktig på plass enda.

– Det har foreløpig ikke dukket opp noen store overraskelser, kan Stig meddele på telefon, sittende med beina på bordet i feriemodus.

Målselv Brannvesen / Brann-, redning-plasstjeneste (BRP)
Siden Målselv Kommune er en såkalt forsvarskommune med i underkant av 7000 fastboende, pluss militære avdelinger, er det naturlig at de også har et samarbeid med Forsvaret hva gjelder brann- og redningstjenesten. Jeg skal kort prøve forklare: Målselv Brannvesen driver brannstasjoner på Bardufoss og i Øverbygd i samarbeid med Forsvaret/Forsvarsbygg.

Bardufoss brannstasjon eies av Forsvaret og dekker foruten beredskapen av Bardufoss flyplass også brannberedskapen for nedre del av Målselv kommune. Her går brannmannskapene i vaktlag med kasernert tjeneste døgnkontinuerlig. Om vinteren er det 6-7 fast ansatte pluss brannsoldater. Om sommeren minimum 3 faste pluss brannsoldater. Differensieringen av de fast ansatte er på grunn av plasstjenesten. (se under)

Øverbygd brannstasjon, som eies av Målselv kommune, drives av 2 brannmestere i hel stilling ansatt av Målselv kommune. Her er det kasernert vaktlag bestående av 5 brannsoldater. I tillegg kommer 8 deltidsansatte mannskaper der 4 inngår i hjemmevakttjeneste. Disse dekker øvre del av Målselv kommune. Alle faste mannskaper er utdannet i henhold til krav om grunnutdanning og utrykningslederkurs hos Norges Brannskole. Brannsoldatene har kurs fra Luftforsvarets brannskole på Rygge.

Bardufoss flyplass. Dette er en av Luftforsvarets baser i Nord-Norge. Primæroppgaven for brann-, redning- og plasstjenesten (BRP) er brann- og redningsberedskap for lufttrafikk, take off og landinger-, og plasstjeneste. Plasstjeneste er lufthavntjeneste som brøyting, sanding av rullebanen inkludert alle flyoperative flater.

04

 

COMMENTS