Sprinkler Sveriges lengste veitunnel

Sprinkler Sveriges lengste veitunnel

Förbifart i Stockholm, vil bli Sveriges lengste veitunnel med sine 18 kilometer da den står ferdig om ti år. Tunnelen vil bli utstyrt med et moderne sprinkleranlegg som skal sikre tunnelen som vil ha en trafikk opp mot 145.000 biler i døgnet i 2035.

Tunnelen består av to løp med tre kjørefelt i hvert løp. I hvert tunnelløp er det et sprinklerrør midt i hvelvet og hver femte meter befinner det seg to dyser som kan sprøyte 375 liter vann i minuttet horisontalt i hver retning. Kostnadene skal være omtrent halvparten av et konvensjonelt sprinkleranlegg der dysene spruter vannet nedover, siden man ved en slik løsning måtte lagt flere rør i tunnelhvelvet for å dekke hele løpet. 
Problemet med sprinkleranlegg er at de er dyre. Derfor er det utviklet en ny type forenklet sprinkleranlegg – som skal være så rimelig at det er mulig å sprinkle hele tunnelen.
–    Det kommer til å bli utrolig mye trafikk gjennom tunnelen. Sprinkleranlegget skal være et slagkraftig system som vi kan aktivere tidlig for å hindre en brann i å utvikle seg, forteller Henric Modig, sikkerhetsekspert i Trafikverket til Teknisk Ukeblad.

Testet i Norge
Forskere fra Sveriges Tekniska Forskningsinstitut dro i september til Runehamar-tunnelen utenfor Åndalsnes for å teste systemet. Her har Statens Vegvesen et testsenter for tunneler. Der satte de fyr på 420 trepaller for å simulere en brennende varebil. I Runehammar-tunnelen klarte sprinkleranlegget nesten helt å slukke brannen under testen.
– Det gikk langt bedre enn forventet. Det har aldri vært et mål å slukke branner helt med systemet, målet er at sprinkleranlegget skal dempe og forhindre at brannen sprer seg, forteller Modig.
Etter testen konkluderer Trafikverket med at systemet kan bekjempe en brann på hele 50 MW.

COMMENTS